Online daten & 2ehands shoppen

We zien dat mannen aan zichzelf gaan twijfelen wanneer zij geen reacties krijgen op de online berichten die zij naar vrouwen sturen. Dit frustreert hen. We snappen dat.

In deze blog delen we daarom drie perspectieven op het online daten zodat je minder aan jezelf gaat twijfelen. Hoe? Door dit te vergelijken met shoppen op online tweedehands websites.

Dit jaar zijn Sofie en ik (Robin, oprichter van WeSocialMEN) gaan samenwonen in Amsterdam. Ons appartement moest ingericht worden en je weet hoe dat gaat: enkele meubels koop je nieuw, andere koop je tweedehands. We kozen ervoor om een koelkast te kopen via de bekende online tweedehands websites. Daar staan er genoeg. Na het zien van diverse advertenties is een logisch gevolg dat je een online bericht stuurt naar degene die de koelkast aanbiedt.

Het eerste perspectief zijn de ‘resultaten’ van Sofie:

– zij heeft 8 mensen online benaderd;
– 6 reacties kreeg zij daarop;
– 1 was een gesprek waarin ze informatie aan het vergaren was en ineens niets meer hoorde (herkenbaar?);
– 1 zou een afspraak enkele dagen later op zaterdag worden, de verkoper hoefde dit alleen nog maar te bevestigen, maar uiteindelijk kreeg ze nooit meer een reactie (herkenbaar?).

Het tweede perspectief zijn mijn ‘resultaten’:

– ik heb 7 mensen online benaderd;
– 5 reacties kreeg ik daarop;
– 1 was een gesprek waarin ik informatie aan het vergaren was en ineens niets meer hoorde;
– 1 was een telefonisch gesprek waarbij ik tot een akkoord kwam en een afspraak maakte om de koelkast 6 dagen later op te halen.

Na het telefonische gesprek en de bevestiging van de datum, dacht ik natuurlijk dat het geregeld was. Je zult vast herkennen dat wanneer je voor de eerste keer een afspraak met een vrouw hebt gemaakt en het is bevestigd, dan denk je ook dat het geregeld is. Dit was niet het geval, want het volgende gebeurde: 3 dagen na het telefonische gesprek kreeg ik een WhatsApp van de verkoper dat de verkoop niet door kon gaan. Ze hadden besloten om de koelkast alsnog zelf mee te nemen naar hun nieuwe huis.

De gedachten die ik daarna kreeg waren interessant om te observeren. Dit zul je herkennen.

Een derde perspectief:

– ik ging mij druk maken of ik niet te hard in mijn onderhandeling was geweest (in vergelijking: – heb ik het juiste, of niet het verkeerde gezegd? –
– ik kreeg gedachten dat ze de koelkast alsnog aan een ander had verkocht (in vergelijking: – ze gaat met iemand anders afspreken want ik ben niet leuk / interessant genoeg –

In het verleden zou ik deze gedachten persoonlijk nemen en daardoor aan mezelf twijfelen. Wat deed ik nu met deze gedachten? Helemaal niets. Ik observeerde, lachte dat ze er waren en ging verder.

Natuurlijk weet ik dat we nu praten over een koelkast. Echter, waar het om gaat is dat de gedachten die ik hierover kreeg, soortgelijk waren aan toen ik zelf nog aan het daten was. Of nu ik bezig ben met mijn bedrijf met sales en marketing. Of toen Sofie en ik bezig waren met het zoeken naar een appartement. Of zoals nu, bezig met een deel van onze inrichting via de bekende online tweedehands websites.

Besef daarom voor jezelf: deze gedachten zullen altijd blijven bestaan. De vraag is: wat ga je met deze gedachten doen?

Perspectief 1: Sofie heeft als vrouw gesprekken waarin ze niets meer hoort, zelfs wanneer ze een afspraak wilt maken.

Perspectief 2: via de bekende websites heb ik ook dat mensen niet meer reageren of afspraken cancelen. Dit is normaal want het gebeurt op ieder platform.

Perspectief 3: ik krijg in een eerste reactie ook negatieve gedachten. Dit is normaal en zal altijd zo blijven voor ons als mens. Het gaat erom dat je er niet in blijft hangen en beseft dat het normaal is. Je bent hierin namelijk niet uniek.

Om de perspectieven kracht bij te zetten: weet je wat er uiteindelijk is gebeurd met de koelkast? Dezelfde verkoper waarmee ik een eerder akkoord had en onze afspraak cancelde, stuurde weer 2 dagen later een bericht of we de koelkast nog steeds wilden overnemen. Diegene gaf aan dat deze toch niet paste in het nieuwe huis. Dit kwam voor ons mooi uit, want we hadden nog geen nieuwe gevonden waardoor we de koelkast alsnog hebben overgenomen.

Dus: de eerste gedachten die ik kreeg (te hard in mijn onderhandeling / aan een ander verkocht?) waren uiteraard op niets gebaseerd. Grappig hoe onze mind werkt hè? Hoe minder je de negatieve lading serieus neemt, des te leuker en makkelijker dingen voor je gaan worden.

Wat betreft de berichten die je stuurt: natuurlijk beseffen we dat je daarin ook dient te groeien. We hebben veel mannen laten zien hoe het anders kan, waardoor zij nu wel gesprekken en dates hebben. Dit terwijl ze eerst de online dating websites de schuld gaven…

Conclusie

Wat je ervaart met online daten en de gesprekken daarmee, ervaar je ook in verschillende situaties (platforms). Mensen blijven mensen en het onderwerp maakt niet uit. Je gaat negatieve eerste gedachten krijgen. Je gaat je druk maken. Je gaat twijfelen en dingen persoonlijk nemen. Dit is iets universeels. Jij, anderen en ik ervaren dit ook.

De vraag is: wat doe je ermee? Laat je je tegenhouden en blijf je treuren? Of ga je stappen vooruit zetten en ervan leren? Iedere dag kun je een keuze maken. Zoals je weet, is de keuze aan jou.