Investeer in jezelf

Als je de ware nog niet hebt gevonden is het wel zo handig om deze tijd goed te benutten en niet bij de pakken neer te zitten. Dit is een tijd van zelfonderzoek om te zien waar je nog kunt groeien, zodat, als je hem of haar wel tegenkomt jij klaar bent om de stap te zetten.

Jezelf liefhebben

We horen het vaak maar wat houdt dit nu eigenlijk is? Moet je jezelf op een eerste plek zetten? Wat meer egoïstisch zijn of juist niet? Het is vrij duidelijk te zien wanneer iemand zichzelf niet liefheeft. Diegene heeft een laag zelfbeeld, vindt het moeilijk om met zijn omgeving te connecten en heeft weinig fysiek contact met mensen.

Van jezelf houden is jezelf durven aankijken in de spiegel en te zeggen dat je van jezelf houdt. Wanneer iemand geen of weinig zelfliefde heeft komt dat vaak voort uit een traumatisch verleden. Ga daarmee aan de slag. Zoek hulp en ga in gesprek. Probeer fysieker te zijn in je omgeving. Dat wil zeggen, geef wat vaker een knuffel of neem eens een ontspannende massage. Wanneer je te lang niet fysiek wordt aangeraakt is er sprake van huidhonger en raak je van jezelf verwijderd. Daarnaast kun je de volgende stap doen wat maakt dat je jezelf en een ander nog beter kunt liefhebben.

Verhoog je status

Dit lijkt vreemd en het gaat ook niet over carrière en dergelijke. Dit gaat over jezelf ontwikkelen en iets voor je naasten kunnen betekenen. Altruïsme is een woord wat we vrijwel niet meer gebruiken, maar wat een persoon aantrekkelijk maakt. Wanneer iemand betrokken is bij zijn omgeving, vrijwilligerswerk doet of lid wordt van een club waarin je actief deelneemt, geeft dit betekenis aan iemands leven. Al deze bezigheden zijn statusverhogende activiteiten. Je doet deze dingen niet omdat het moet, maar omdat je het wilt. Zorg er dus voor dat jij jouw tijd goed besteedt. Leer nieuwe dingen, het maakt niet uit wat, maar zoek iets wat je leuk vindt. Ga op die kookcursus, leer schilderen of stap volledig uit je comfortzone en doe datgene wat je eng vindt.

Durven overgeven

Wanneer je dan iemand ontmoet die jou leuk lijkt moet je één ding niet vergeten: blijf altijd open staan voor degene die tegenover je zit. Wat houdt dit in? Dat je naar de ander kijkt zonder voorkeurslijstje. Als je die bril hebt afgezet dan zul je de ware aard van iemand beter leren kennen. Houd er ook rekening mee dat iedereen nerveus is bij een eerste of zelfs tweede ontmoeting. Dat geeft niks en reken diegene er ook niet op af.

Daarnaast is het van belang dat, als je inderdaad besluit om samen verder te gaan, je je leert over te geven. Overgeven aan de emoties die vrijkomen. Door in een vroeg stadium dingen te bespreken maakt dat je elkaar ook in de toekomst de ruimte geeft om kwetsbaar te zijn.

Single zijn is misschien niet een vrijwillige keuze. Als je hulp kan gebruiken, schroom dan niet om een ander pad te bewandelen. Informeer eens bij een relatiebureau die bij jouw doelgroep past en laat je verrassen door de mogelijkheden die er zijn. In de tussentijd is het belangrijk dat jij geniet van de tijd die je nu hebt door jezelf lief te hebben en te blijven ontwikkelen.