Creativiteit & innovatie tijdens Corona

In maart 2020 werd Nederland opgeschrikt door de allereerste lockdown die we ooit meegemaakt hadden in ons huidige leven. We mochten niet meer naar buiten, moesten zoveel mogelijk thuis werken en ook ontmoetingen leken gevaarlijk te zijn. Corona, we wisten nog niet wat het was. Maar we wisten wel dat het belangrijk was om het serieus te nemen. Er moesten allerlei onderzoeken gedaan worden. IC’s lagen vol en voornamelijk oudere mensen waren aan het overlijden. De schrik zat er goed in.

Bij Mens & Relatie was het aanleiding om een nieuwe projectgroep op te richten waarin de mensen die verantwoordelijk waren voor het Succes Programma, een maand lang 24/7 aan de slag gingen om een 30 dagen challenge voor de cliënten te maken. En 16 april was het zover; het eerste bericht van een stroom van 30 dagen lang, iedere ochtend om 7 uur. Met een filmpje van onze psycholoog, een zelfreflectieopdracht en een hele hoop theorie, inzichten, praktijkcases en voorbeelden. Alles gericht om jezelf te ontwikkelen.

Er mocht niet gedate worden in die eerste lockdown, het was heel onduidelijk wat wel en wat niet kon. Dus de challenge was erop gericht dat je klaar bent voor je date. Dat als we straks uit de lockdown zijn, dat je er alles aan gedaan hebt om er klaar voor te zijn om die juiste partner te leren kennen en daar een relatie mee te starten. In de 30 dagen challenge zaten presentatievaardigheden, versiertechnieken, maar ook hoe je de juiste partner herkent. Dit was een dermate groot succes dat het projectteam vrijgesteld werd van andere taken en gelijk aan de slag ging met een nog veel uitgebreider project, wat resulteerde in het Geheim van Mens en Relatie, ofwel het Succes Programma.

Hoewel de mogelijkheden om een ander te leren kennen door de digitalisering en social media enorm zijn toegenomen, wordt het aantal mensen dat ongewenst alleenstaand is, groter. Gewoon ‘de juiste tegenkomen’ is niet genoeg. Er is wat meer nodig om duurzaam samen gelukkig te zijn. Je moet de juiste tegenkomen, maar ook kunnen herkennen als een goede partner (partnerkeuze), en door hem of haar herkend worden (dus die uitstraling hebben die juist die persoon aanspreekt), een goede eerste contact hebben (fundament) en de relatie op een goede manier vormgeven (duurzaamheid). Dit komt allemaal aan bod in het Succes Programma.

In het verleden is gebleken dat onze cliënten de kennis en ervaring van Liselotte Visser erg waarderen en daar veel aan hebben gedurende de bemiddeling. We hebben het Succes Programma ontworpen om aan die behoefte te kunnen voldoen.

Ook in de tweede lockdown was weer de zorg van de directie: hoe hou je contact met duizenden cliënten terwijl ook de matchmakers in een lockdown zitten. Matchmakers met thuiswonenden kinderen, of met de mantelzorg voor hun ouders. Werk en zorg moeten combineren. Zich in allerlei bochten moeten wringen om de lockdown nog enigszins draagbaar te maken voor hun ouders.

Want bij Mens & Relatie doen we niet aan leeftijdsdiscriminatie, in tegendeel, bij Mens & Relatie zoeken we juist consulenten met levenservaring, levenswijsheid. Daarom is ook de minimale leeftijd 35 jaar en niet de maximale leeftijd, zoals bij veel andere beroepen. Dat heeft ook vaak het gevolg dat je vaak met oudere puberende kinderen zit of al met ouders die mantelzorg nodig hebben. En dat zijn zaken die deze lockdown een enorme uitdaging maken om dan toch je werk te blijven doen.

Ons motto bij Mens & Relatie is dat niets zo persoonlijk is als een relatie. Juist die persoonlijke band is ontzettend belangrijk. Maar hoe bereik je duizenden mensen op een snelle manier, op een goede manier, op een persoonlijke manier. In de eerste lockdown heeft dat geleid tot de 30 dagen challenge. In de tweede lockdown heeft dat geleid tot het ontwikkelen van interactieve webinars met cliënten. Met onderwerpen als persoonlijke kracht, goede voornemens en sociale verbondenheid.

Die 30 dagen challenge in de eerste lockdown is met ontzettend veel enthousiasme ontvangen door de cliënten. We hebben daar waanzinnige reacties op gekregen van mensen die zich echt gewaardeerd voelen, gerespecteerd voelen en ervaarden dat het zo belangrijk is dat je als cliënt het gevoel hebt dat je ertoe doet. Zo voelen en ervaren wij dat ook en daarom doen we dat ook.

Maar ook in de tweede lockdown zijn er weer ontzettend veel mensen die dit op prijs stellen, die letterlijk aangeven in hun respons ‘ik voel jullie betrokkenheid’, ‘ik voel een stuk verbondenheid van het bedrijf, naar de cliënten toe, en dat waardeer ik enorm.’ Nou dat soort reacties geven natuurlijk ontzettend veel energie om deze uitdagende periode toch te blijven inzetten.

En natuurlijk, het is niet voor iedereen. We hebben zowel bij de eerste als tweede lockdown een paar duizend mensen uitgenodigd en zowel bij het hele e-coachingstraject zijn er een paar honderd mensen die alle lessen gevolgd hebben, alle filmpjes gekeken hebben. En bij de webinars zijn er ook slechts rond de 500 mensen die aan de webinars actief deelgenomen hebben. Op een bestand van een paar duizend lijkt dat misschien niet heel veel, maar van de andere kant, met bellen en mailen en whatsappen krijg je niet op zo’n korte termijn contact met zoveel mensen op een zinvolle manier.

Dus ondanks alle ellende die corona met zich mee heeft genomen, de stress en extra uren die we hebben moeten werken om de boel draaiende te houden, om onze cliënten waarde af te leveren. Zijn we toch ook een beetje dankbaar voor de nieuwe dingen die we uitgeprobeerd hebben, nieuwe dingen die we ingezet hebben en het feit dat we moesten innoveren in een heel hoog tempo. Wat nieuwe creatieve ideeën tot gevolg heeft gehad en weer een nieuwe drive. Een heleboel mensen bij Mens & Relatie werken al meer dan 30 jaar voor Mens & Relatie en ook deze mensen hebben dit toch wel als heel enerverend maar ook inspirerend ervaren. Nee, corona is niet leuk. Het is een crisis en het is ontzettend naar. Maar die creativiteit die het tot gevolg heeft gehad dat is dan wel weer een lichtpuntje.

Het slagingspercentage nam ondanks de corona crisis toe. Is het dankzij dit traject met alle coaching, e-coaching en persoonlijke begeleiding, gericht op hoe jij de juiste partner wordt en kiest? Is het alleen dat traject, of komt het omdat door de corona zich meer mensen gingen realiseren hoe belangrijk het is om er te zijn voor elkaar, om te investeren in de kwaliteit van relaties. Wat de reden is, is niet duidelijk.

Dat de corona crisis ondanks alle ellende ook lichtpuntjes bij zich heeft, dat mag duidelijk zijn. Bij Mens & Relatie is het in ieder geval een feit dat de e-coaching een enorme slinger heeft gekregen en dat er naast het matchen en de matchmakers een belangrijke plaats voor de coaching en e-coaching is ingeruimd. Corona crisis heeft dus echt een verandering in werkwijze aangebracht die duurzaam is. Die ook zal blijven als we straks weer volop elkaar mogen ontmoeten, weer volop kunnen uit gaan en weer in groepen samen mogen komen. Wij kunnen alleen maar hopen dat we de lessen die corona ons heeft geleerd meenemen in de toekomst. Namelijk hoe belangrijk de kwaliteit van de relaties is, en niet alleen de kwantiteit.

Bij Mens & Relatie willen we daar alles aan doen want dat is onze missie. Wij geloven erin dat mensen samen gelukkiger zijn, dat we een beter leven hebben als we een fijne partner naast ons hebben staan. En niet alleen dat wij een fijner leven hebben, we geloven zelfs dat het goed is voor de maatschappij. Een maatschappij met compassie en zorg voor elkaar, daar willen wij binnen onze mogelijkheden een steentje aan bijdragen.