De behoefte aan verbondenheid is ons aangeboren

Het leven is complex geworden. Er waren tijden dat een vrouw een man zocht om te voorzien in levensonderhoud en een man een vrouw zocht om voor hem en eventueel de kinderen te zorgen. Dat ligt achter ons. Tegenwoordig kunnen zowel man als vrouw zichzelf alleen redden. En toch… Alleen zijn doet pijn. De behoefte aan verbondenheid is ons aangeboren. Ook wie zichzelf uitstekend weet te redden, heeft diep binnen in dat geheim verlangen naar echte liefde.

Natuurlijk, verbondenheid kun je met verschillende mensen ervaren: vrienden, familie, kinderen. Maar dat is toch anders dan de verbondenheid met geestelijke en lichamelijke intimiteit zoals je die in een goede relatie met je levenspartner ervaart. Ook passie en hartstocht blijken niet leeftijdsgebonden. De behoefte aan verbondenheid is aangeboren, en toch is het niet gemakkelijk om de juiste partner te vinden en daar een goede relatie mee op te bouwen.

Het bewijs daarvan zien we dagelijks om ons heen: talloze echtscheidingen en 2.1 miljoen alleenstaanden, waarvan volgens onderzoek 80 % liever door het leven zou gaan met een vaste partner. Zijn we dan zo ver van onze natuur verwijderd geraakt, dat we niet meer intuïtief de juiste keuze maken? Dat we niet meer als vanzelf weten hoe we die liefdevolle relatie opbouwen?

Het antwoord daarop is helaas: ja. Zo ver zijn we van onze natuur verwijderd. Belemmerende ideeën en irreële verwachtingen, ons ingeprent door het ‘Hollywood-ideaal’ en de social media mythe, zorgen voor negatieve relatie-ervaringen, die op hun beurt weer zorgen voor verkeerde partnerkeuze en ineffectief datinggedrag. Dan hebben ook de honderden dating-apps en talloze datingsites niet het gewenste resultaat.

Vanaf het begin der tijden hebben mensen gebruik gemaakt van ‘koppelaars’, tegenwoordig ook wel consulent of matchmaker genoemd. Dat is niet vreemd: ook al zie je bij anderen heel duidelijk wie bij wie past en kun je je  erover verbazen dat mensen iets proberen op te bouwen met iemand die totaal niet bij ze past, juist bij jezelf is dat nog zo duidelijk niet. Het is dus helemaal zo gek nog niet, om dat uit handen te geven aan iemand anders. En dan bij voorkeur aan iemand die wat verder van je af staat, zodat zij objectief kan blijven. Zij, want hoewel er ook mannelijke matchmakers zijn, blijkt in de praktijk liefde en emotie toch bij uitstek het terrein van de vrouw. Maar dat terzijde.

Bij Mens & Relatie gaat altijd een huisbezoek vooraf aan een eventuele inschrijving. In de eerste plaats selecteer je daarmee al een bepaalde doelgroep: mensen die serieus op zoek zijn naar een duurzame relatie, die niets te verbergen hebben. Mensen met vreemde ideeën blijven immers liever anoniem! In de tweede plaats leert de consulent je dan goed kennen. De thuissituatie, met name de sfeer, zegt ook iets over de persoon en zijn of haar leefstijl. Dat is essentieel voor een succesvolle bemiddeling. De relatiebemiddeling van Mens & Relatie is immers gericht op duurzaam samen leven.

Het streven naar duurzame relaties gaat ook op voor Mens & Relatie zelf. In 2019 vierde zij haar 35-jarige bestaan. Voortdurend wordt geïnvesteerd in onderzoek naar het verhogen van de slagingskans en innovaties op het gebied van matching en coaching. Zeven kantoormedewerkers en dertig consulenten verspreid over Nederland brachten in de afgelopen 35 jaar meer dan 50.000 paren bij elkaar.