Bestaat liefde op het eerste gezicht?

Je staat in een bar of te wachten op de trein, kijkt iemand in de ogen en de vonken vliegen er vanaf. Vanaf dat moment weet je het zeker, dit is liefde op het eerste gezicht. Een scene die in praktisch elke romantische film voorkomt. Maar bestaat er zoiets als liefde op het eerste gezicht?

Het bestaat

Binnen een oogwenk kunnen bepalen dat de ander hét voor je is, kan dat echt? Dit kan deels. Wetenschappers van de Universiteit van Freiburg hebben in hun onderzoek namelijk aangetoond dat wij in een paar milliseconden denken te weten of iemand leuk is. Dit is een onbewust proces dat in een fractie van een seconde bepaald of je iemand aantrekkelijk vindt. Wel geeft psycholoog Jenny Taitz aan dat we dit gevoel van aantrekkingskracht niet moeten verwarren met liefde. Echte “liefde” op het gezicht bestaat volgens haar niet. Voor echte liefde is namelijk meer nodig dan enkel aantrekkingskracht. Toch interessant dat we binnen een split second bepalen of iemand aantrekkelijk is.

Aantrekkingskracht op het eerste gezicht

Maar hoe ontstaat aantrekkingskracht? Het antwoord is te vinden in onze jeugd. Wanneer we jong zijn koppelen we gevoelens van liefde en lust al aan bepaalde mensen toe. Je eerste jeugdliefde en een fling op vakantie bouwen mee aan jouw ideale type. Jouw herinneringen van liefde vroeger bouwen dus mee aan jouw ideale partner later. Elke keer als iemand aan dat beeld voldoet wordt het verliefde gevoel aangewakkerd. Ook vallen we op mensen die iets van onze ouders weg hebben. Evolutionair gezien is dit een logische keuze, omdat we vaak enige genetische en familiale verwantschap terug willen zien in onze partner.

Liefde op het eerste gezicht is een bijzonder fenomeen. Waar de ene persoon je koud laat geeft de ander je vlinders. Een gevoel wat niet enkel in films voorkomt, overigens niet te verwarren voor echte liefde. Liefde op het eerste gezicht is eerder aantrekkingskracht op het eerste gezicht. Maar een goed startpunt voor een relatie als je het ons vraagt.