Succesvol daten, hoe doe je dat?

Lekker op date gaan, het lijkt zo leuk en makkelijk nietwaar?
Of iets leuk is of niet, heeft veel te maken met de mentaliteit van iemand.
Is iemand positief, zelfverzekerd, actief en empathisch dan zal hem of haar het daten makkelijker afgaan.
Wanneer iemand wat minder zelfverzekerd is, een wat lagere energie heeft en soms wat moeite heeft om alles van de positieve kant te bekijken. Dan kan het best lastig zijn om iedere keer weer opnieuw op date te gaan.
Maar, ik kan je verklappen, de aanhouder wint.

Zelfreflectie een must

Om een date te laten slagen moet je als single je bewust zijn van twee dingen.
Iedereen wil graag gehoord en gezien worden.
We horen het als matchmaker maar al te vaak, ‘hij of zij was best aardig, maar stelde totaal geen vragen!’
Dat is super jammer want dat is een gemiste kans.
Gehoord worden houdt in dat iemand naar je heeft geluisterd. Wanneer er daadwerkelijk geluisterd wordt zal iemand je ook beter begrijpen. Wanneer iemand zich gehoord voelt, en dus begrepen, dan krijgt men een gevoel van erkenning.
Iedereen wil namelijk gezien en erkend worden.
Als je op date bent en je hebt geen interesse in de ander omdat voor jou de eerste chemie ontbreekt, en vervolgens geen interesse toont, dan kunnen er negatieve gevoelens ontstaan bij je date.
Diegene voelt zich niet serieus genomen, afgewezen en vul het lijstje, maar aan. Jijzelf laat ook geen fijne indruk achter dat wil je toch niet?
Stel dus altijd vragen aan je date. Toon interesse en probeer erachter te komen wat er leeft bij de ander.
Je wilt per slot van rekening iemand echt leren kennen.
Het gevaar is groot dat men in een monoloog valt, als men geen vragen stelt aan de ander, en niets is zo onaantrekkelijk als dat.
De eerste stap naar beter luisteren is je af te vragen of jij je er wel bewust van bent.
Hier komt dat stukje zelfreflectie naar boven. Als jij je niet bewust bent van je persoonlijke eigenschappen dan kun je veel potentiële partners mislopen.
Empathie tonen, luisteren en vragen stellen, de drie magische handelingen voor een leuke date.

Laat je verrassen

Hoe doe je dat zul jij je afvragen? Heel simpel, het begint met open stellen, ook als je die chemie niet ervaart.
Het siert je als mens, wanneer de chemie op dat moment ontbreekt om toch een leuk gesprek te voeren en de ander te leren kennen.
Wanneer je de ander leert kennen door te luisteren en vragen te stellen kan het gesprek, en dus de ontmoeting, een andere wending krijgen.
Voor mannen geldt, wees altijd de gentleman, ongeacht of de date naar je smaak was of niet. Een gentleman zijn hoort een karaktertrek te zijn, en niet een trucje wat je uit de kast haalt wanneer je bij de dame wilt scoren.
Voor de dames geldt, durf de damsel in distress naar boven te halen. Je bent niet op je werk, je hoeft niet te presteren, je mag dus lekker vrouw zijn.
Vergeet vooral niet elkaar te complimenteren over datgene wat je ziet.
Ruikt hij lekker, heeft ze mooie schoenen aan? Zeg het tegen de ander.
En bovenal, geniet en leer van ieder moment, zodat je blijft groeien.

Deze blog is geschreven door Debby Goossens , Just2Match