Liefde in tijden van Corona

Waar een bureau zoals Stichting Date voor persoonlijke bemiddeling áltijd zal adviseren om elkaar snel te ontmoeten en zo min mogelijk rond te hangen op de telefoon of de laptop, moeten we nu uit een ander vaatje gaan tappen: bellen, whatsappen, e-mailen en videobellen. Met de grootst mogelijke kans op mislukkingen als tikfouten, onbegrepen grapjes, misverstanden en verkeerde veronderstellingen.
Jammer voor iedereen als een op het oog zo leuke match op deze manier in de kiem gesmoord wordt. Voor mensen met serieuze bedoelingen, die terecht aan eigen en andermans veiligheid denken is dit een lastig verhaal deze dagen. Hoe kun je in ’s hemelsnaam daten op anderhalve meter afstand? Nou, eigenlijk niet dus, in ieder geval niet zoals een paar weken geleden nog kon. Maar wat dan?

Een fijner leven

Bekomen van de eerste schrik van de Coronacrisis gaat onherroepelijk dat stemmetje weer opspelen: eigenlijk heb ik deze stap gezet om weer een fijn leven te krijgen met een lieve man of vrouw, maar hoe nu verder. Omdat de eerder genoemde mogelijkheden meer kans op een mislukking dan op succes bieden, moeten we onze angst een beetje overboord zetten en creatief worden.
Eerst toch even videobellen dan maar? Zorg dat je er leuk en verzorgd uitziet, zoals je ook uit zou zien op een fysieke afspraak. Haren netjes, make-up, een vrolijke blouse, overhemd of das. Glas water bij de hand, geen bier of wijn. Let op de achtergrond en ga niet voor een aanrecht met afwas of een grote wasmand staan of zitten, maar kies liever een redelijk neutrale achtergrond.

En dan de live ontmoeting

Was dat gezellig? En ben je niet ziek, voel je je goed, ga dan gerust afspreken. We hebben gelukkig geen lock down waarin niets meer mag. Maak samen een wandeling op een plek waar je altijd gezien wordt maar waar je toch voldoende privacy hebt. Niet op een erg afgelegen plek dus. Neem elk een tas mee met een kleed en wat lekkers om te picknicken. Spreek af wie wat meeneemt, zodat je niet onnodig met veel te veel spullen rondsjouwt. Zwaai met je hand, lach vriendelijk, hou je aan de aanbevolen afstand, kussen of knuffelen is helemaal niet nodig, onveilig en dus af te raden. Op deze manier kan Stichting Date tóch helpen om je doel te bereiken. Succes!