Waarom worden we sneller verliefd met mooi weer?

De dagen worden steeds langer, de temperaturen lopen op en de zon begint vaker te schijnen. Terrassen beginnen weer vol te raken en iedereen is een stuk beter gehumeurd. Kortom, de zomer is in aantocht! Naast het positieve effect van zon op onze gemoedstoestand vergroot het ook de kans op verliefdheid. Maar waarom worden we sneller verliefd met mooi weer? Je leest het in deze blog.

Zon voorkomt depressie

Zon heeft een enorm positief effect op onze gemoedstoestand. Een onderzoek van een Australisch medisch onderzoeksinstituut heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de hoeveelheid serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, dat te vinden is in onze hersens in de zomer een stuk hoger is dan in de winter. Dit heeft een direct effect op de gemoedstoestand. Zonlicht versnelt namelijk de aanmaak van serotonine en hogere levels van serotonine in de hersenen hebben een positief effect op onze gemoedstoestand en gedrag. Kortom, zonlicht ligt ten grondslag aan hoe wij ons voelen. Niet zo gek dus dat wij ons in de zomer zoveel positiever en gelukkiger voelen (The Lancet, 2002).

We slapen beter

Is het je wel eens opgevallen dat je in de zomer beter slaapt? Onderzoekers van de Rijksuniversiteit van Groningen ontdekten namelijk dat zonlicht niet alleen beïnvloed wanneer men gaat slapen maar ook de kwaliteit van slaap. De resultaten laten namelijk zien dat het voor een diepere ononderbroken slaap zorgt. Daarnaast geldt dat hoe vroeger mensen in de ochtend fel zonlicht tot zich krijgen, hoe vroeger ze ‘s avonds in slaap vallen (Universiteit van Groningen, 2017).

We worden sneller verliefd met mooi weer

Met lekker weer hebben we meer zin om leuke dingen te ondernemen en naar buiten te gaan. Door vaker in sociale gelegenheden te verschijnen is de kans groter iemand te ontmoeten, stelt Hoogleraar Hoogendijk. Daarnaast staan we er ook meer voor open om iemand te ontmoeten. In een Frans onderzoek kwam naar voren dat 13,9% vrouwen op bewolkte dagen hun telefoonnummer aan een flirtende vreemden gaven. Toen de zon scheen steeg dit naar 22,4%. Zonlicht beïnvloedt namelijk de regulatie van het endocriene systeem, dat onder andere verantwoordelijk is voor de afgifte van seksuele hormonen. Dit zorgt ervoor dat er verhoogde niveaus van romantische gevoelens te vinden zijn bij zowel mannen als vrouwen. Een ander onderzoek bewees dat mannen dankzij zonlicht een lichte toename krijgen in hun testosteronspiegel waardoor ze sneller verliefd worden (Tel Aviv University, 2021).

Kortom, het mag wel duidelijk zijn wat voor positief effect zonlicht kan hebben. We slapen beter, voelen ons gelukkiger en gaan vaker naar buiten. We staan sneller open voor liefde, ontmoeten sneller nieuwe mensen en worden sneller verliefd. Je weet wat je te doen staat, ga lekker de deur uit, kijk rond, je kunt ieder moment de liefde van je leven tegenkomen.