Goed genoeg is beter dan perfect

Stel dat je even stopt met het zoeken naar de liefde. Dat je een time out inlast, om na te gaan of je barrières opwerpt tegen de liefde. Denken dat één speciale persoon de perfecte partner voor je is, kan zo’n barrière zijn.

De perfecte match?

Uitleggen dat het geloof in de perfecte match een romantische illusie is, voelt dubbel. Een beetje zoals aan je kind vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, en vervolgens uitleggen hoe het dan echt in zijn werk gaat met die cadeautjes. Enerzijds wil je de betovering niet verbreken, anderzijds wil je je kind geen worst voorhouden. Aan volwassen romantici vertellen dat de perfecte match niet bestaat is ook zoiets. Je weet dat je op ongeloof gaat stuiten, op ontkenning, verzet en boosheid. Tegelijkertijd besef je dat je mensen uit de droom helpt, waardoor ze een realistischer beeld van liefde en relaties krijgen. Dus…

Romantische illusie

Het geloof in de perfecte match is een romantische illusie. Een fantasie die gevoed wordt door sprookjes, romcoms en chicklits. Sommige statements over single-zijn die op sociale media circuleren, doen er nog een schepje bovenop:

‘Yeah, I’m single, but you’re gonna have to be amazing to change that’
‘I’m single, simply because I can’t find someone who is worth my time’
‘I don’t fear commitment, I fear wasting my time’
‘I’m single and it’s staying like that until I’m absolutely sure I meet someone worth the try’

Zulke statements verhullen vaak een diepe pijn, bijvoorbeeld vanwege misbruik in een vorige relatie. Iemand die verwond is, zal zich wapenen met dit soort uitspraken, ze verheffen tot mantra’s, in een poging tot zelfbescherming. Maar bovengenoemde statements kunnen ook voortkomen uit zelfoverschatting en een verkeerde voorstelling van liefde, herkenbaar aan grondovertuigingen als:

‘Ik ben een geweldig, vrijwel volmaakt persoon. Daarom verdien ik een partner die minstens zo perfect en bijzonder is als ik.’
‘Ik weet in één oogopslag of iemand relatiemateriaal is voor mij. Bij de minste twijfel haak ik af: ik ga mijn kostbare tijd niet investeren om gaandeweg te ontdekken of er wel of niet iets kan groeien tussen ons. De eerste indruk moet goed zijn.’
‘Een goede liefdesrelatie is een onuitputtelijke bron van gelukzaligheid.’

Belemmerende overtuigingen

Deze grondovertuigingen werken belemmerend. Ze kunnen ertoe leiden dat je kandidaten die je niet als ‘grote geliefde’-materiaal ziet, negeert. Als je hardnekkig aan die overtuigingen vasthoudt, loop je geweldige kansen mis omdat je de lat te hoog legt voor de ander. Er is niemand op deze aardbol die al je behoeften en wensen kan vervullen. Omgekeerd kan je onmogelijk alle behoeften en wensen van een ander vervullen. Streven naar perfectie in de liefde leidt bijna altijd tot teleurstelling en frustratie. Daarom is het beter om tevreden te zijn met ‘goed genoeg’.

Welke conclusie trek je?

Stel, de persoon op wie je hoteldebotel verliefd werd, blijkt bij nader inzien toch gebreken en nare eigenschappen te hebben – net als jijzelf – en die spelen op. Jullie relatie is geen constante bron van gelukzaligheid. Het gevoel ebt weg, en daarmee de motivatie om de relatie voort te zetten. Dan zou je daaruit twee totaal verschillende conclusies kunnen trekken:

1) Het was geen goede match, anders was het vanzelf goed blijven gaan en waren we allebei voortdurend dolgelukkig met elkaar.
2) Alleen als je elkaars ware aard kent en elkaar onvoorwaardelijk accepteert kan de liefde groeien, alle relaties kennen ups & downs, liefde is niet alleen een kwestie van je goed voelen bij elkaar maar ook een kwestie van kiezen voor elkaar en er samen wat van maken.

Zielsverwantschap, vriendschap en romantiek

Veel singles verlangen naar een soulmate oftewel zielsverwant, maar zielsverwantschap is iets wat groeit. Het ontstaat niet vanzelf in de eerste seconde, zelfs niet in het eerste jaar. Het kost tijd, geduld en inzet van beide partners. De beste langdurige liefdesrelaties zijn geworteld in een vriendschap die zich door de jaren heen heeft verdiept. Vriendschap mondt uit in zielsverwantschap (niet andersom). Hoe verhouden vriendschap en romantiek zich dan tot elkaar? Stel je een roos voor: de steel staat voor de vriendschap en de bloem voor de romance. Alle voeding die de bloem nodig heeft, bereikt haar via de steel. De steel oogt misschien saai, maar als je hem verwijdert verwelkt de bloem snel. Vriendschap laat de liefde bloeien.

Elke relatie is een sprong in het diepe

Elke relatie is een sprong in het diepe. Of, zoals Forrest Gump waarschijnlijk zou zeggen: ‘Love is like a box of chocolates. You pick one but you never know what you’re gonna get.’ Je kent misschien verhalen over liefde op het eerste gezicht, van gelukkige stellen die al jaren samenzijn. Dat hun relatie een goede match is gebleken, is denkelijk meer aan geluk dan aan wijsheid te danken. En vermoedelijk ook aan de keuze om voor elkaar te gaan. Durf jij de sprong in het diepe ook te wagen? Ben je bereid om je romantische illusie te vervangen door een realistische kijk? Schrijf je dan in bij een van de BVSK-erkende relatiebureaus.