De eerste stap

“Hoi Freddy, ik ben Wanda. Ook vrijgezel en mannen met macht vind ik heel opwindend.”

“Dag Fred, ik ben Christine. Ik hou van hobby’s. Puzzelen. En misschien ben jij wel het laatste stukje.”

“Hai Fred, de buurvrouw. Flapdrol! Nou, ik heb erg gelachen om die video van je en ik hoop dat Beppie en de kinderen dat straks ook doen. Dag Frehed.”

Het zal je maar gebeuren! Heb je net eindelijk een fatsoenlijk profiel van jezelf weten te schetsen, gaat er iemand die je toevallig kent, ermee aan de haal. Misschien heeft die koekreclame uit de jaren 90 mij meer schrik aangejaagd dan ik had gedacht. De drempel om mij aan te melden bij een relatiebureau was best hoog.

Nederland kent ontzettend veel relatiebureaus en datingsites merkte ik. Zo kwam ik een datingsite speciaal voor mensen die werkzaam zijn, of interesse hebben in, de agrarische sector tegen. Een ‘Boer zoekt vrouw’, maar dan online. Een andere datingsite bemiddelt vooral tussen hoger opgeleiden. Er is ook een site speciaal voor christenen. Daarnaast zijn er websites die zich richten op bepaalde leeftijdscategorieën; voor senioren bijvoorbeeld. Geen hand vol, maar een land vol dating- en relatiebureaus dus.

Ik ga niet graag over één nacht ijs, dus keek ik eerst wat rond op het internet. Ik wilde meer weten over kwaliteit en betrouwbaarheid van een datingsite. Hoe weet ik dat ik waar voor mijn geld krijg? Toegegeven, het is toch een kleine investering, dat inschrijfgeld. En hoe kan ik weten of een datingsite betrouwbaar is of niet?

De website van de Branchevereniging Singles Keurmerk (BVSK) gaf antwoord. Een speciale vereniging die relatiebureaus en datingsites een keurmerk geeft wanneer deze organisaties voldoen aan de kwaliteitseisen die de BVSK stelt. Daarnaast moeten alle organisaties en hun medewerkers, die zich binden aan de BVSK voldoen aan de opgestelde gedragscode. Toch een geruststelling als ik eerlijk ben. Ik vond op website ook handvaten en praktische tips om een zo goed mogelijk zoekprofiel te maken. Niet te veeleisend zijn, maar wel mijn wensen aangeven.

Inmiddels heb ik mij ingeschreven. Er is een persoonlijk profiel gemaakt. Ik heb mijn voorkeuren en wensen geprobeerd zo goed mogelijk te omschrijven. Het voelt een beetje alsof ik mijn hengel heb uitgegooid en nu wacht op een vis die toehapt. Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want ik heb natuurlijk zelf ook al even rondgekeken tussen de profielen die zouden kunnen matchen.

Hoewel ik er uitzie als een robuuste kerel van bijna twee meter, moet ik toegeven dat ik kan wegdromen bij het idee om de feestdagen weer eens samen met iemand door te brengen die ik mijn partner kan noemen. Het zou fantastisch zijn; de haard aan, kaarsjes, een mooie wijn en dan een lieve vrouw naast me.

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. De eerste stap is gezet. Dus daar gaan we:

“Hoi, ik ben Henry. Ik ben 48 jaar, ik woon in het midden van het land en ik ben op zoek naar een zelfstandige, ruimdenkende, lieve vrouw tussen de 40 en 50 jaar. “